Monday, November 24, 2008

Makan-makan sehari

Orang g pasar pagi2. Aku pergi pasar dah tengah hari..Rumah aku pasarnya Pasar Borong Selangor. Disebabkan nama dia pasar borong, jadi tak ada hal lah nak g pukul berapa pun. Sebab dia sentiasa bukak. Walaupun malam.
Sampai jer kat pasar borong tu, aku terus tuju gerai makan yang ada kat tepi tu. Beli sarapan. Ingatkan nak beli yang ringan-ringan jer. Tapi bila masuk jer kat kedai tu, nampak pulak lauk nasi lemak dia, aku tak boleh tahan. So, membungkuslah aku 2 tapau nasi lemak. Satu lauk sambal paru, lagi satu sambal udang ngan petai. Disebabkan aku yang ceduk sendiri, maka wajiblah banyak isinya. Sarapan aku tengahari tu, nasi lemak dua bungkus RM 8 .

Lepas menapau, simpan tapauan aku dalam kereta. Baru la aku masuk dalam pasar. Tak tau lagi nak masak apa ni. Jalan sana, jalan sini, round dulu satu pasar baru dapat idea nak masak apa. Biasalah orang peempuan ni, kalau ada 50 kedai, mesti nak tengok semuanya dulu. Sebab tu tak suka en.middy ikut. Nanti aku tertekan nengok gelagat dia yang tak suka berlama-lama dalam pasar mahupun pasaraya.

Korang tengok jer apa yang aku dah bawak balik dari pasar, mesti dah tau aku nak masak apakan?

Pandai...

Baby kailan ni aku tumis/goreng ngan ikan masin dan cendawan butang...


Manakala kepala ikan merah tadi, sudah tentulah masak kari...dan yang wajib ada juga ialah sambal belacan yang mesti ada bila makan dengan lauk kari..


Memandangkan aku ngan en.middy dah melantak nasi lemak pukul 12.30 tgh hari, maka pukul 3 barulah aku masuk dapur, pukul 4+ baru la kami makan...

So inilah masakan untuk makan petang aku hari ini..

----------------------------------------------------------------------------------

Sebelum ni, aku ada cakap, hari Ahad adalah hari rehat-rehat dan makan-makan sehari...

Maka dapur aku still berasap untuk supper malam ni.

Sambil tengok Enchanted...nak tau aku buat apa?...tgk jer la gambor kat bawah ni


Mula-mula ingat nak goreng 2,3 biji jerr..tetiba adik ipar aku nak menyinggah so, goreng jer la sesikat yang ada tu..


Sedap kau..cicah ngan gula. Makan tengah panas-panas lak tuh..pergh..

Air kopi pulak....

Ditambah pula ngan hujan kat luar...

Bayangkan asyiknya menikmati pisang goreng panas dan air kopi di malam yang dingin ini..


1 comment:

ina's said...

ko buat aku terliur