Wednesday, December 3, 2008

Maa..nak akan acik..

Sebenarnya dari semalam bila tengok muka hany tido, rasa nak nangis pulak..


Dia tido lepas kena marah dan nangis sebab main benda yang bukan-bukan...

Tapi sebelum tu, masa aku tengah kemas dapur, dia datang dan cakap "maa.. nak akan acik.." berkali-kali, dia sebut, aku buat tak tau jerr..sebab kami baru jerr lepas makan mee..lagipun, aku memang tak masak nasi malam tadi..

Lepas basuh pinggan aku pun buat susu anak2 dan hany happy sangat tengok aku buat susu, " yea!yea! tutu ani, yea!yea! tutu ani.." terus lupa nak mintak nasi.

Lepas hany tidur, hana pulak tanya...mama tak masak nasi kerr?

iskh! terkedu aku dibuatnya..betullah anak-anak aku ni lapar lagi rupanya...diaorang dah biasa makan nasi malam , makan mee rasa tak puas agaknya...

"alaa..kak, malam ni mama tak masak nasi la kak...kan tadi mama masak mee..Hana lapar lagi ker?"
"a'ah la, hana macam lapar jer ma"..

Aku dok pikir, ni dah kul 11.30, kang aku masak nasi, dia tidur pulak...

"mama buat nestum boleh?"

"nestum tuk hana ker?"

"yer lah, nestum untuk kakak"..

"boleh! mama buat banyak-banyak yer"

"Ok!kakak tunggu kat depan dulu".

Satu mangkuk nestum untuk hana..sambil makan nestum, dia teman kan aku sidai baju kat luar..siap aku sidai baju, hana pun siap makan..sungguh! lapar betul anak aku..

Lepas sidai baju, tukar pempers hany dan haddy, buat susu untuk haddy dan...masa buat susu hany, terkenang ayat nya tadi "ma nak akan acik"..kesian dan menyesal pun ada..

So, aku masukkan nestum haddy sikit dalam dalam susu hany. Semoga bila dia hisap susu tu, adalah sikit benda berat yang masuk dalam perut dia...harap-harap dia kenyang..

Sebagai pengajaran untuk diri aku sendiri, anak-anak dah biasa makan nasik, so..nasi mesti kena masak walaupun ada makanan lain..

Effectnya, sepanjang malam tadi dan hingga ke saat ini aku rasa bersalah dan asyik teringat kat hany ajer...sedih tak payah nak cakap..mata ni mesti berair kalau teringat...kalau lah aku boleh lari balik sekarang ni...

1 comment:

ietams said...

sedih.. mcm bace novel jer