Friday, August 29, 2008

Bila Jari Mula Menari...



Dah seminggu rasanya, bila petang jerr hujan. Aku rasa tanah dah tepu dek air sebab tu petang kelmarin di KL dan Kajang banjir...

Keratan akhbar Kosmo 28 Ogos 2008


Macamana tak banjir, tgklah hujan tu. Ini jam 5.30 petang tapi dah gelap macam ni..

Layankannn jerlah jem ni...



Tiga tahun yang lepas semasa aku di Unit Pemantauan Banjir Bahagian Hidrologi dan Sumber Air Jab.Pengairan dan Saliran Malaysia, boleh dikatakan tiap kali hujan lebat dan kemudiannya banjir, kami di unit tu pasti akan sibuk. Itu hujan biasa...bila tiba musim tengkujuh pulak, maka bermalam lah kami mengikut giliran masing-masing. Tapi aku tahun pertama jer stayback lepas dapat baby, yang bujang jer lah kena stayback. Tapi yang paling best, bos dan pengarah aku pun stayback juga.

Laporan hidrologi berkenaan kejadian banjir tersebut mesti dihantar ke Ketua Pengarah dalam tempoh tidak lebih 24 jam. So, jumlah hujan (mm) yang korang baca dlm paper tu , dan aras air sungai atau aras banjir semuanya keluar dari unit ini lah.

Kat unit ni juga ada buat ramalan hujan dan aras air. Biasanya kita orang buat masa musim tengkujuh untuk sungai-sungai di Negeri Kelantan dan Pahang dengan menggunakan model-model hidrologi macam LTF dan Tank Model. ( ceh!aku cerita macam korang paham jer yer...aku pun bukan nya pandai sangat pun..cuma nak kongsi cerita pasal kerja aku ni jerrr..)



Dulu..sebelum aku join JPS ni, aku ingatkan diaorang punya kerja jaga parit, longkang...yerlah dulu nama dia Jabatan Parit dan Tali air, lepas tu Pengairan dan Saliran pulak..so first impression mesti orang ingat kerjanya cuma berkaitan dengan longkang,saliran dan seangkatan dengannya...


Tapi bila aku dah join dengan JPS ni...masyallah, punya lah luas bidang pekerjaannya. Macam-macam ada kat sini. Banyak benda yang aku tak expect ada kat sini. Tiba-tiba jer aku rasa macam tu sekali sempitnya pemikiran aku selama ini. Dan aku rasa fungsi jabatan ini tidak kurang pentingnya dengan jabatan-jabatan kerajaan yang lain.



Inilah dia SMART Tunnel. Kauorang dah lalu lum?

Cuma kadang-kadang sedih juga...bila orang tanya aku kerja mana dan aku jawab aku kerja JPS, ada yang blur, macam tak pernah dengar pulak. Padahal dalam berita kalau tengah musim banjir tu, jabatan aku tu lah yang paling glamor sekali. Terowong SMART yang dibangga-banggakan tu keluar dari jabatan ini lah juga.


Sedih betul..sebab negara dah maju, media elektronik dan cetak macam-macam rupa sekarang, rakyat Malaysia, duduk kat Malaysia tapi bila sebut JPS tak kenal, bila sebut Terowong SMART buat muka pelik...itu baru sebut satu jabatan, belum sebut jabatan-jabatan lain, kalau sebut yang lain conpom melongo....

Memang cuma segelintir jer yang macam ni. Tapi honestly orang macam ni memang ada dalam negara kita ni..aku dah jumpa. Agaknya sebab tak suka tengok berita dan membaca. Yang dibacanya majalah hiburan yang suka ambik tau hal kehidupan orang lain yang tak ada kena mengena dengan hidup dia sendiri. ( kahkahkahkah...membebel la pulak..membebel kat sapa pun aku tak tau. Layannn.... )

Dah la...apa yang aku nak cakap, kalaupun korang sedang berbahagia dengan kehidupan korang sekarang, jangan lupa sesekali buka minda, keluar dari kepompong dan lihatlah dunia. Ambil tahu tentang persekitaran korang tapi bukannya sibuk nak tau hal orang. Contoh yang aku bagi tadi tu, cuma sikit jer....bayangkan kalau orang luar yang tanya pasal terowong SMART kalau kita sebagai rakyat Malaysia ni buat muka pelik macam tak pernah dengar, kan ker maluuu, sadisssss betul tak?



oklaa, sampai sini dulu. Sebenarnya, tadi aku tak ada idea nak tulis apa...tapi bila jari-jari ini sudah buka langkah dan menari-nari, rasa macam tak nak stop pula..sampai sini dulu kita jumpa lagi.

No comments: