Monday, August 25, 2008

Balik Kampung


Hari Sabtu jam 10.30 pagi aku dan family baru bertolak dari rumah mak ( seremban ) ke Felda Sg.Kemahal ( rumah ibu dan bapa mertua ku ). Malam ni ada kenduri arwah. Maklumlah..., kan ker dah nak puasa minggu depan.. insy'allah..

Semalam En.Middy aku tanya, besok pukul 10 pagi boleh gerak ker? Aku angguk tidak, geleng pun tidak. Uruskan budak-budak ni bukannya boleh buat janji. Macam-macam halnyer....tapi ni pukul 10.30 pagi aku dah gerak, kira oklah tuh! Lambat 30 minit jerrr..


My puteries ni sudey merampas kuasa gue...dua-dua tak nak duduk belakang.


On the way ke rumah atuk dan nenek Pahang


Haddy jer lah teman mama kat belakang.

Biasanyer bila balik Kemahal, aku ikut Kuala Klawang. Ikut Kuala Pilah pun boleh juga, tapi ikut Pilah banyak keretalah...kalau ikut Kuala Klawang, jalannya belok-belok tapi tak banyak kereta so, rasalah cepat sikit sampainya..lagi pun bawak budak kecik ni, malas nak lama-lama dalam kereta.

Tak sampai pun setengah jam, semuanya dah pengsan. Hany macam biasa akan mintak aku pangku Haddy pasal dia nak tidur dalam bakul.


Sampai-sampai jer, aku macam biasa mesti nak urus anak-anak dulu. Kali ni tak dapat tolong orang kat dapur sebab Haddy melalak. Papa dia marahkan kakaknya...dia pulak yang sedih. Lama pulak tu nak diam. Nasib baik anak buah aku rajin-rajin so, adalah yang tolong mak mertua aku kat dapur.


Makan tengahari lauk kobis masak lemak putih, sambal belacan dengan ikan goreng. Layannn...tengah lapar la katakan. Tapi yang syok sekali sebab tinggal makan jerr...semuanya siap dihidang.
Siap jer kitaorang bersantap, lebih kurang pukul 2.30 petang, orang-orang blok yang perempuan dah datang nak tolong masak ( jawa cakap 'rewang') untuk kenduri malam ni.



Buah tembikai, agar-agar, gulai nenas ikan masin, asam pedas ikan tengiri, sambal goreng sayur (jawa style) dan ayam goreng...nyum..nyum menu kenduri malam tu. Tapi aku tak sempat nak ambik gambar. Gambar yang ada ni pun, sebab ada yang nak try camera pada handphone aku tu.


Atas ni gambar tengah bungkus 'berkat' untuk orang-orang yang rewang petang tadi. Nampak tak aku kat mana? Lelaki yang dok bersila tu, pegawai pemerhati tak bertauliah...En. Middy aku la tuuu.
Pukul 11.00 mlm semuanya dah settle.


Kek apa pulak nih?


Semalam, ada yang berhajat nak sambut birthday ahli family yang lahir bulan Ogos ni..kebetulan ramai yang lahir bulan ini. Aku dan anak buah aku Aulia lahir 15 hb, Alesya 21hb, Epis adik ipar aku 27 hb dan bapa mertua ku lahir 28 hb.




So aku dan En.Middy aku gi la cari kek kat pekan Kemayan. Sebelum tu aku dah berangan nak makan blueberry cake yang aku cerita dulu...tapi Kemayan ni pekan koboi la katakan satu jer pun kedai kek yang ada tu pun namanya KEDAI KEK MENTAKAB...macam mana boleh jadi Mentakab pun tak tau lah so, terima jer lah apa yang ada...yang aku beli ni Tiramisu Blueberry regenyer RM50 sekilo.



Mahal ker tak mahal aku pun tak tau...rasanyer kira ok la jugak. Anak aku suka, kira sedaplah tu.




Ahad 24 hb Ogos 2008. Semalam ingatkan nak potong kek, tapi semuanya dah kenyang makan lauk kenduri, so tunda la ke hari ini. Yang sibuk sangat nak potong kek tu anak akulah sapa lagi? Tiap-tiap bulan hari jadi dia. Tiap-tiap bulan mintak beli kek.


Nanti mama belajar buat kek lah yer..papa pun dah bising pasal oven yang mama beli raya tahun lepas, baru sekali jer pakainyer.


Beria-ia dia makan kek tu..."ma sedap maa..."







Pukul 4.00 petang barang-barang yang nak bawak balik semuanya dah siap. Aku dan anak-anak pun dah siap. Tapi...


Hujan selebat-lebat alam...malas lah pulak nak kuar rumah hujan-hujan ni...sebab ada baby kecik. Takut terkena tempias hujan.

En.Middy dan puteries kesayangannya yang tertidur....

"Maa...sejuknyer maaa..banyak angin duduk kat sini" ( mana tak sejuknyer..duduk kat tingkap)

Kereta kesayangan hamba...

Mama dan Haddy...

Last-last pukul 6.45 petang juga kami bertolak....

Sampai Seremban rumah mak aku lebih kurang pukul 8.00 malam,

Bertolak ke Puncak Jalil pukul 9.30 malam

Sampai rumah, aku pun tak tau bila, pasal aku tidur....kesian En.Middy aku bawak kereta sorang-sorang...

No comments: