Friday, February 13, 2009

KEK GULA HANGUS


Lepas anak-anak tidur malam tadi, aku buat kek lagi. Ini cubaan kali kedua aku buat kek ni. Dulu aku buat tak jadi. Sebab tak tuan punya resepi tak bagi kata kunci.Yang ini aku guna orang orang lain punya resepi. Dari segi sukatan sama macam yang dulu punya resepi juga tapi yang ni baru jadi sebab yang empunya resepi bagi kunci macamana untuk dapatkan banyak sarang. kuncinya ialah " perap bancuhan 3-4 jam sebelum bakar". Tima kasih banyak-banyak widad@myresepi.com. So, korang bulih lah try...senang dan sedap!!!


Bahan-bahan ( 6 orang )
1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camt soda bikarbonat
4 biji telur
2 camb mentega
Cara-cara

Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.

Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.

Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"

( p/s : Kak hynar...dapat tak resepi muffin hari tu? Muffin coklat akak try tgk n3 saya yang 2 february. Muffin
blackcurrant@blueberry resepinya saya ambil dari myresepi.com juga. Tapi yang yani punya resepilah)

1 comment:

hnyhar said...

beloved..
tenkiu sgt2..dah amik dah resipi tu..nnti nak try buat.bila dah jadik baru kite publish k?