Thursday, March 5, 2009

Upin, ipin dan bingka roti berjagung

uish..panjangnya tajuk n3 aku kan?

Hah itulah salah satu ciri kemalasan yang ada tapi masih praktikal...



Cerita upin dan ipin dulu...dulu kalau aku sampai rumah sebelum pukul 7, sibuk aku suruh si hana buka tv tuk tengok cerita upin dan ipin nih! Tapi tak pernah nyerr ada...bila bukak2 tak ada, mulalah si hana marah kat aku. "apalah mama ni...lambat. Kan dah habis..."


Baru-baru ni, masa borak-borak dengan officemate pasal upin dan ipin the movie...barulah aku tau rupanya-rupanya upin dan ipin nih dekat TV9 bukannya TV1...patutlah tak pernah jumpa...wakakakaaa...

Tapi tak per....zaman dah berubah...negara dah maju...YOUTUBE kan ada...hah anak2! layan.....mama ada kerja kat dapur sikit...

nilah hasil dari kerja tadi....kali yang kedua buat nih...memang sedap dan senang. Senang! Itu yang paling penting.....Bingka roti berjagung...


Nyum,,Nyum..Nyum...'mama hana sukalah kuih nih! :D

Resepi aku ambik dari rinnchan..thanks...

BINGKA ROTI BERJAGUNG
Sumber : Chef Azimah Mansor

Bahan-bahan:

3 biji telur
150gm gula castor
100gm mentega (dicairkan)
1/2 tsp garam halus
300gm roti
200gm tepung gandum
1 liter santan (atau 1 liter susu segar atau 500ml santan + 500ml susu segar...... ) 200gm jagung krim dlm tin

Cara-cara:

1. Pukul sebati telur dan gula. Masukkan mentega cair, diikuti santan atau susu segar, tepung gandum dan garam halus.
2. Carik-carikkan roti dan masukkan dalam adunan tadi. Rendam selama 15min-20min.
3. Masukkan jagung krim dan kacau sebati.
4. Sapukan mentega pada loyang bingka dan alaskan dasarnya dengan kertas kek. ( Guna loyang biasa pun boleh ...)
5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 darj celcius selama lebih-kurang sejam.

No comments: