Wednesday, June 8, 2011

Orang yang frust!

Cuti sekolah ni, anak-anak kat kampung. Seminggu pertama kat Seremban, seminggu kedua ni kat Pahang. Rehat lah sikit. Mula-mula tu cam syok jer duduk berdua dgn en.middy. Masuk malam kedua, bowing gilos..

Ni cerita masa malam pertama tinggal berdua.
Dah tinggal berdua jer, mulalah nak ngada-ngada minta dinner kat luar.

Makanya..en.middy pun, suruh aku plan nak makan apa.."ckap nak makan apa,nanti papa bawak mama g sana". Puas aku pikir nak makan apa?..tak terlintas satu pun menu makanan dalam otak aku..semuanya cam biasa-biasa jer..nasi arab, ermm tak teringin pun, lamb chop,chiken chop, ermm..tak terliur pulak..ikan bakar, ikan tiga rasa, steamboat, uishhh...

Last-last, redha jer lah..cakap dgn en.middy " bawak jer la mama gi mana2...kita tgk bomoh kedai mana paling kuat!"

Pusing satu bangi, last-last berhenti kat Wong Solo...
Masuk kedai,
duduk,
belek-belek menu,
dah tgk muka depan, tgk muka belakang,
tgk depan balik pastu tgk balik muka belakang lagi
( pelayan tu tunggu je dgn sabar sambil tangan dah siap sedia nak tulis order ni..)

Errr...kalau tak jadi makan boleh tak?
macam tak sanggup lah nak makan kat sini..
bukan tak ada duit..
tapi tak sampai hatilah...( hahaha...ni cakap dalam hati je tau..)

mana tak nya..sayur gorengnya jer dah belas-belas hengget
ikan pun cam tu juga
paling panas hati...
taugeh goreng RM7 hengget,
kangkong goreng pun mahal giler...memang tak boleh bla..

aku selalu masak taugeh, so aku tau harga taugeh tu berapa?
korang pun takkan tak tau harga taugeh berapa?
tu lah sayur yang paling murah kan?

ishk..ishk..pening pulak kepala aku tgk menu tu, nak keluar dari kedai cam tak sampai hati juga..
last-last aku ngan en.middy ambik pakej jer..
kalau tak salah pakej yang harga RM 10.90/set tu..
aku ambik pecal lele, en.middy ambik ayam penyet

Nasi putih, tempe goreng, tauhu goreng ( itupun separuh ), ikan keli goreng dgn sayur terung ( saiz 1/8) dan ulamnya sehiris kobis mentah lebar dua jari aku.
Rasa nak nangis tau jumpa makanan cam tu..
Terharu sangat..
Tuan kedai ni memang sangat-sangat pandai berniaga..Tahniah lah!

Malam tu memang sia-sia lah..
Yang syoknya cuma dapat berdua dgn en.middy jer..
makanannya, ermmm..malas lah nak komen..korang nak tau korang g lah cuba sendiri..(ni kira tolong promote ker tak ni?).

Tu yang malas nak makan kat luar tu..berlemoih sikit kat dapur pun aku sanggup..janji batin mak tak tersiksa nok!

p/s : orang yang makan taugeh tu, orang kaya tau! tak caya, pi tenpayaki tgk harga nasi dgn lauk taugeh dia berapa hengget?

No comments: