Friday, October 17, 2008

SELAMAT HARI RAYA..


Hai...semua

Tadi si Sub baru call...nanye kan jalan ke rumah aku. Borak-borak masuk bab blog la pulak. Sub dah jadi cikgu blog katanya..siap komen blog aku tak ada update lagi. Hahaaha..memang pung...aku tak ada masa lah nak godek komputer...kalau kat ofis tak banyak kerja baru boleh nak bukak blog. Kalau kat rumah jangan harap la...selagi puteries dan putera tak titun, mana la aku bleh duduk kat bilik komputer tuu..kalau diaorang dah tidur, aku pulak baru nak buat kerja rumah. Bila ada masa lapang cam ni la baru boleh bercerita..

CERITA RAYA LA PULAK

Sejak kawin, raya tahun ni dan akan datang aku akan beraya kat Pahang dulu. Rumah en.middy. Sistem giliran?
Tak..aku tak amal kan tu.
Mula-mula dulu ada jugak sikit rasa tak puas hatinya. Biasalah kan? Tapi sekarang dah ok. Lebih-lebih bersyukurnya bila mak dan ayah memahami dan tak pernah bebankan aku dengan permintaan2 yang boleh buat aku rasa serba salah. Tak pernah ada permintaan yang memaksa aku kena memilih nak jaga hati siapa.

Maklumlah aku anak kedua. Perempuan sulung. Adik beradik bukan ramai pun..3 orang jew. Abang dah kawin dan tinggal adik perempuan aku yang masih single dgn mak dan ayah. Biasanya,(dulu la..sblm aku kawin) aku yang tolong mak buat persiapan raya, walaupun cuma kami dua beradik, tapi tetap rasa meriah. Masak, buat kuih, kemas rumah semuanya aku yang buat. Tapi bila dah kawin, adik dah kerja, mak buat macam hari2 biasa. Tak adalah nak sibuk sangat. Lagipun dia tau raya pertama aku tak ada. Abang tak tentu, kadang2 kat rumah mertua dulu. Tinggal depa 3 beranak.

Dulu aku ingat bila dah kawin ni bolehla meramaikan keluarga aku yang sikit tu dan kenyataannya memang betul. Keluarga aku yang asalnya lima orang sekarang dah jadi 14 orang semuanya.

Cuma di hari raya yang pertama tu nampaknya family yang ramai makin ramai, dan family yang sikit tu makin sikit pulak nampaknya. Orang yang family besar dah biasa ramai, bila masuk family kecik mula la rasa bosan dan tak tau nak buat apa. Teringat kemeriahan kat rumah sendiri mula la rasa nak raya kat rumah sendiri tiap-tiap tahun. Besok kalau adik aku dah kawin, tinggal la mak dan ayah aku berdua jew...sedihnya.

So aku sebagai isteri...ikut jer la suami aku. Mana-mana pun boleh. Kalau aku paksa suami aku balik rumah aku dulu, lalu ker nak tgk muka dia yang serba tak kena sepanjang hari tu. Apa sangat la Raya...tak memasal nak cari gaduh. Perkara baik sepanjang tahun habis pasal hari raya jerr..tak bestnya.

Lagi pun aku selalu balik rumah mak. En.middy tak kisah dan tak pernah berkira pun..so kena give n take la.

Mak dan ayah pun dah faham dan dah set program sendiri. Raya pertama mak, ayah dan adik akan balik Johor.
Program mak dan ayah tu buat aku betul2 jadi lapang dada.


Tapi aku tetap ada keinginan nak beraya rumah mak dan ayah hari raya yang pertama. Mungkin akan sampai masa tu satu hari nanti. Insyaallah.






Hanny n nenek

"Mak, selamat hari raya...saya mintak maaf kalau ada terkasar bahasa dgn mak. Halalkan makan dan minum saya. Doakan kebahagiaan saya , middy dan anak2 dunia dan akhirat yer mak".
Pastu mesti nak kuar air mata...sob..sob..

"Papa, mama minta maaf zahir dan batin. Mama minta maaf kalau ada terkasar bahasa ngan papa. Halalkan makan dan minum mama yer.."

Tema hijau. Walaupun tak serupa, yang penting sedondon.

En. Hamiddy dan Haddy IdaHam

No comments: